tirsdag den 19. november 2013

Jagtsæsonen

Det er nu blevet 1. August og rensdyrjagtsæsonen er gået i gang, min kollega Jeppe og jeg har aftalt at vi skulle på jagt sammen. Jeppe har været afsted de sidste par år og har derfor mere erfaring med hvad man gør med dyret når man har skudt det.

Vi tog afsted mandag d. 5. august, hvor vi sejlede til Qussuk i bunden af Godthåbfjorden for at gå på jagt der, geværerne var klar og det dejligt vejr. Desværre så vi ingen dyr, kun en masse fodspor fra rensdyr :(
Vi flyttede lejr inden der blev mørkt og slog teltet op og besluttede at tage afsted tidligt næste morgen. Vi spiste en lækker aftensmad, Spaghetti Napoli på dåse, planlagde ruten for næste dag og så krøb vi i soveposerne. Næste morgen var der totalt tåget og vi måtte vente til kl. 10:00 ca. hvor efter vi begyndte på vores planlagte rute. Vi gik og gik, op og ned, igennem buske og små-træer over sten og små vandpassager men ingen dyr. Turen rundt om søerne var rigtig lang og vi blev enige om at vi ikke havde været på jagt men var ude at lufte geværerne og få lidt motion.

Rensdyr spor

Vi tog afsted igen, denne gang sammen med Marianne, Jeppes kone, og vi sejlede til Qornooq hvor vi overnattede  i  en hytte.
 Tidlig næste morgen tog vi videre til Ilualik, der mente Jeppe der var garanti for at se/skyde dyr. Turen fra Qornooq og til Ilualik var lidt spændende i starten da der var en masse is fra indlandsisen i fjorden. Vi kom til Ilualik og der var et stort vandfald og desværre 4-5 både, dvs. at andre havde fået samme ide som os, at tage på jagt derinde. Vi besluttede os for en retning og det begyndte som sidste gang vi var på jagt, men heldigvis fik vi øje på et rensdyr efter 1 times tid. Vi sneg os tættere på dyret og kom rigtig tæt på og lige pludselig var den lige foran os og vi skjulte os mens vi aftalte at vi begge skød efter den. 1-2-3 BANG rensdyret var nedlagt og dens kalv kom løbende og 1-2-3 var den også nedlagt, hurra mit første rensdyr... men jeg ved ikke om det var mit eller Jeppes skud som dræbte den. Vi begyndte at skære dem op så vi kunne få indvoldene ud inden de begyndte at gære alt for meget og ødelagde kødet. Mens vi gjorde dyrene klar ville Marianne hente en rygsæk vi havde efterladt, der gik rigtig lang tid inden vi så hende igen, hun kunne ikke finde tasken men vi fandt den heldigvis igen Vi besluttede os for at tage dyrene med hjem med skindet på og vi begyndte at gå tilbage mod båden. Med dyrene på nakken gik vi igennem de ca 3 km tilbage til båden. Vi roede ud til båden med dyrene og vores udstyr og måtte vente på at der blev højvandet igen for at være sikre på at vi kunne sejle derfra uden at ødelægge bunden af båden og tiden blev brugt på at smage på marven fra et rensdyr og ellers bare nyde vandfaldet.
Vi sejlede glade og tilfredse tilbage til Qornooq med vores fangst og vi besluttede at sejle hjem næste dag. På turen hjem var vi på fuglejagt, vi skød efter rider og det blev til 3 stk. på 50 skud, ikke særlig god ramme procent.
Da vi kom tilbage til Nuuk blev dyrene parteret hos Jeppe og Marianne, hvor Jeppe og jeg skar dyrene ud og Marianne hakkede det kød som skulle laves til fars. Det blev alt i alt til 19 kg kød til fryseren mums. Jeg fik leveren med hjem og har lavet leverpostej og den er i meget høj kurs herhjemme, mammaq (det smager godt) siger pigerne.
Glæder mig til næste års sæson kunne godt tænke mig at skyde et dyr med gevir som også kan komme med hjem.

Find rensdyret...

Find rensdyret

Hygge i hytten

lørdag den 5. oktober 2013

Sommerferie i Danmark

Fredag d. 21.06-2012 rejste vi til Danmark, hvor vi skulle nyde 5 ugers ferie i selskab med familie og gode venner. Inden afrejsen havde vi købt sæsonkort til Fårup sommerland, da vi var sikre på at vi ville besøge parken flere gange, hvilket vi også gjorde.

Efter endt skole med prøver, bogafleveringer og oprydning kom dagen vi havde talt ned til fredag d. 21.06-2012, som også er Grønlands nationaldag. 06:00 kom Stine fra Mikisoq og kørte os til lufthavnen for at tage afsked med os. Vi fløj fra Nuuk kl. 07:10 mod Kangerlussuaq hvor vi skulle vente indtil airbussen fløj kl 12:00, desværre sker det som tit sker heroppe, de andre fly ude fra de andre byer blev forsinket pga. tåge, så vi blev ca 40 minutter forsinket.

Flyveturen til Kastrup gik rigtig fint, men herfra var det hektisk, vi skulle nå at tjekke ud af udenrigs og skulle tjekke ind i indenrigs. Vi fik bagagen 21:15 og skulle flyve videre 21:50 mod Aalborg, så ud af udenrigs og jeg nåede kun lige at sige hej til min søster Heidi og hendes mand Morten mens Anne fandt ud af hvilken vej vi skulle. Vi løb, ja den er god nok, med hver sin bagagevogn med 2 store kufferter og håndbagage og øverst sad pigerne stille og roligt (tror de kunne fornemme panikken hos os).Og Heidi og Morten blev nødt til at løbe med for at få lidt information ud af os inden vi skulle flyve videre. Da vi kom frem til check-in fik vi af vide at flyet var lukket for bagage, men de var SÅ venlige at åbne igen. På gensyn til Heidi og Morten. Da vi ankom til Aalborg lufthavn blev vi modtaget af en skøn velkomstkomite bestående af familie og venner, der var ikke et øje tørt, et års længsel blev nu afløst af glædeståre, grin og kram til og fra alle, så dejligt at være på nordjysk jord igen :)
2 dage efter at vi var landet i Dk skulle jeg løbe min 2. halv marathon (1. officielle), da der var sommerfest i Stenum , hvor vi bor i DK, og Kaj havde vanelig tro arrangeret en fantastisk løbetur gennem skov, marker og skøn natur på de 21,1 km, måske er det ikke sidste gang jeg skal deltage i det :)
Vores rigtige gode vennepar, Stina og Keld, fyldte begge 30 år og havde været så søde at planlægge og sætte en dato hvor vi kunne deltage i festen, det var en rigtig god fest med rigtig mange søde mennesker omkring os.

Tiden gik hurtigt i Danmark og vi fik besøgt Fårup sommerland et par gange.

Det blev også til et par skønne dage i sommerhus med Annes søster Signe (moster Signe) og hendes kæreste Henrik (onkel Henker) på Djursland hvor vi for alvor kunne nyde hinanden og slappe af, en "lille" is blev der også tid til i Fjellerup, uhm glæder mig allerede til næste sommer :).

Men så snart stilheden var ovre kørte Anne og jeg hjem torsdag, pigerne blev hos moster Signe og onkel Henker, for vi skulle afholde kaffemik om lørdagen for familie, venner og gamle naboer.
I den tid vi havde været i Danmark havde der ikke været det aller bedste sommervejr, men da vi hejste flaget lørdag d. 06.07-2013 skinnede solen som om den aldrig havde tænkt sig at stoppe igen.
Kaffemikken blev en kæmpe succes for alle, både gæster og os, især for os, for alle tog SÅ godt imod os at ingen tænkte på at der var gået et år siden vi havde set hinanden sidst. Alle gæster kom med deres bedste humør og var med til at gøre dagen til en dag som vi aldrig vil glemme, en dag som vi kun kunne have drømt om, blev realiseret af verdens bedste -familie, -venner og -gamle naboer. Vi kan ikke takke jer nok for denne specielle dag.

De få  fra familien som ikke kunne komme til kaffemikken så vi heldigvis til "oldebedstes" 85 års fødselsdag som blev holdt som hun kunne ønske sig det mest, der blev spist og hyggesnakket, bagefter blev der spillet bold på plænen udenfor mens de som ikke var så adrætte længere fastholdt hyggeriet indenfor.

Resten af tiden i Dk blev der hygget endnu mere med familie og venner, med Fårup sommerlandsture, spisning nede i strandhuset og det blev også til en rigtig hyggelig aften hos Lis og Stig i deres nykøbte sommerhus, sikke et lækkert sommerhus... helt perfekt.

Inden turen for alvor gik mod det høje nord, var der fest for alle naboer, familie og venner hos Birte og Jens, hvilket slet ikke gik stille for sig, der var stegende varmt den dag og vi fik hurtigt fyldt badebassin til børnene og hvilken succes... det var nærmest som om de ikke var der.

Alle gæster havde skillinget sammen og købet en kano til Birte og Jens, som de kunne bruge i deres søer og den skulle naturligvisprøves ad med det samme :). Traditionen tro var der helstegt pattegris med alt tilbehør og hotdogs til natmad, inden natmaden blev det dog til en omgang rundbold i haven, hvor alle deltog unge som gamle... Det var et syn for guderne :) og sikke en utrolig god fest.

Der blev også shoppet lidt praktisk og selvfølge tøj til pigerne, så vi endte med at sende 7 flyttekasser med skib herop ;)

Vi har virkelig nydt at have sommeren i Danmark omgivet af familie og venner.
Men vi nyder også at være tilbage i Nuuk.

Vi glæder os meget til at kommer hjem næste sommer igen.